spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
Etusivu arrow Usein kysyttyä joogasta
Usein kysyttyä joogasta Tulosta Sähköposti
07.01.2009

Hei,
Sain vuodeksi 2007 10x lahjakortin Äijäjoogaan, mutta jäi käyttämättä mm. terveyssyistä.
Vieläkö tämän lahjakortin voisi käyttää ??

Terv
Kalevi (67 eli äijä)

Terve Kalevi-Äijä,

Kortti pn ikuinen. Tervetuloa, koska vaan.

T. Veikko -Äijä 52 v 

Mitä pitää ottaa mukaan Joogatuvalle?

Kevyet, löysät hengittävät vaatteet. Hyvin hegittävä luonnonmateriaali on paras, esimerkiksi puuvilla. Jotkut käyttävät villapaitaa loppurentoutuksen aikana. Paikalla on alustoja ja vilttejä ja tyynyjä.

Mahtuuko mukaan? Pitää ilmoittautua ennakkoon?

Ei tarvitse ilmoittautua. Kuka tahansa voi tulla koska tahansa. Helppo perusharjoitus. Kaikille mahdollinen. Aina mahtuu mukaan.

Olen jäykkä kuin rautakanki. Voinko tulla?

Meitä on monia muita samanlaisia. Tervetuloa.

Olen lihava. Arastelen tulemista.

Meitä on monia muita samanlaisia. Tervetuloa.

KIPUKYSYMYS:

Allaoleva lääkäri ja jooganopettaja-kouluttajan Kerttu Kelomaa-Sulosen vastausta erään äijäjoogin kysymykseen voi käyttää yleisvastauksena moniin muihinkin kipukysymyksiin:

Moi,

Olen sairaslomalla, minulla on alimman välilevyn pullistuma, rankka
kipulääkitys ja odotan todennäköistä leikkausta (hoitotakuu jono).
Odotusaikana olen koittanut kävellä runsaasti ollakseni hyvässä kunnossa
leikkauksen aikaan ja kuntoutuakseni mahdollisimman vaivattomasti.

Kysymykseni onkin sopiiko äijäjooga tässä tilanteessa olevalle 50+ äijälle?
Nimimerkki äijäjoogasta innostunut

Kerttu Kelomaa-Sulosen vastaus:

Hyvä äijäjoogi,

Välilevyn pullistuma on hyvin tavallinen selkäkipujen syy. Nykytekniikoin (mm magneettikuvaus) se usein osoitetaan sellaisissakin tapauksissa, joissa ei edes harkita leikkausta. Leikkaus on joskus, onneksi harvoin, tarpeen hitaan paranemisen/hankalien oireitten takia.

Spontaania paranemista tai leikkausta odotellessa perusohje on pyrkiä toimimaan mahdollisimman normaalisti, kuitenkin kivun sallimissa rajoissa. Lihaskunnosta, erityisesti niiden hyvästä aineenvaihdunnasta pitäisi yrittää huolehtia. Tässä auttaa mikä tahansa kivun sallima liikkuminen. Jooga on erinomaisen hyvä tapa harjoittaa lihaksia, mutta myös opetella havaitsemaan, mitä omassa ruumiissa tapahtuu,  tutkia missä ja miltä kipu tuntuu, miten siihen reagoi ja miten siihen voi tutustua ja tulla sen kanssa jopa toimeen. Kipua ei tarvitse pelätä. Leikkauskaan ei valitettavasti aina takaa kivutonta selkää. Suomen Joogaliiton tapa opettaa joogaa on hyvin turvallinen ja lempeä, oman ruumiin vasteita kuunteleva. Jos selkäkipuinen pystyy kävelemään, hän pystyy tekemään joogaharjoitusta näitten periaatteitten pohjalta.

Valitettavasti lääkäreillä on usein hyvin vähän joogan tuntemusta. Ellei hoitava lääkäri todella tunne joogaa hänen on hyvin vaikea ellei mahdotonta ottaa kantaa sen sopivuuteen tai riskeihin. Lääkäreittenkin keskuudessa on kovin monia mielikuvia joogasta, joka on ainakin 5000v vanha harjoitustapa ja johon mahtuu hyvin monia tapoja ja koulukuntia. Varsin suosittu erityisesti nuorten parissa on astanga-jooga, joka on huomattavan nopeata ja rajutempoista ja jota ei mitenkään voi suositella akuutista selkäkivusta kärsivälle.

Hyvää harjoitusintoa ja paranemista toivottaen

Kerttu Kelomaa-Sulonen
LL. Yleislääketiet.erik.lääk.
Jooganopettaja-kouluttaja SJL

Viimeksi päivitetty ( 08.04.2009 )
 
< Edellinen   Seuraava >
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB