spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
Etusivu arrow Jutut / Artikkelit arrow Jutut arrow Jooga ja uskonto
Jooga ja uskonto Tulosta Sähköposti
Kirjoittanut Veikko Tarvainen   
27.09.2010

Joogan tuhannet Januskasvot

Joillekin jooga on uskonto, joillekin se on puhtaasti fyysinen harjoitus. Joillekin se on kumpaakin. Joillekin jooga on ei-uskonnollinen henkinen tai psyykkinen tie ilman fyysistä harjoitusta tai sitten fyysinen harjoitus voi liittyä hyvin läheisesti henkiseen tai psyykkiseen tiehen. 

On myös niin, että joillekin ihmisille värikäs intialainen mytologia on enemmän tai vähemmän kaavamainen uskonto ja joillekin se on ihmisen ja kulttuurin vertauskuvallisen hahmottamisen apuväline.

Niin fyysisesti kuin henkisesti on olemassa hyvin monenlaista joogaa. Sana jooga voi tarkoittaa melkein mitä tahansa. Se olisi hyvä myöntää. Parasta olisi aina jotenkin täsmentää, mistä joogasta puhutaan: fyysisestä joogasta,
uskonnollisesta joogasta, uskonnollisesta henkisestä joogasta tai ei-uskonnollisesta henkisestä joogasta.

Sana jooga tulee sanskriitin kielen jug-sanasta, joka tarkoittaa yhdistämistä. Joillekin se tarkoitta mielen ja kehon yhteyden etsimistä: Toisille se tarkoitta yhtymistä johonkin jumaluuteen. Minusta on parasta, että kukin valitsee vapaasti, mihin haluaa yhdistyä tai voi tehdä myös sen valinnan, että ei ajattele tällasia asioita ollenkaan vaan vain keskittyy omaan kehoonsa, hengitykseen ja liikkeeseen ja näin hoitaa itseään joogan tuhatvuotisen venytysten avulla. Monet venytykset jäljittelevät eläinten venytyksiä. Siinä on yksi peruste ajatella joogaa puhtaasti fyysisenä harjoituksena. Toki erittäin tärkeä asia on siinä, että kun hoitaa kehoaan tervehdyttävästi, silloin hoitaa myös mieltään eheyttävästi.

Monet joogaliikkeet ovat samoja kuin voimistelussa ja fysioterapiassa. Joogassa ne tehdään hengityksen tahdissa  hitaammin ja rauhallisemmin kuin voimistelussa.

Tuhansia vuosia vanha jooga kehittyy ja muuntuu koko ajan. Yksi viimeisistä täsmennyksistä on äijäjooga, miehille tarkoitettu melko kevyt fyysinen jooga. Se ei ole uskonto. Äijäjoogassa  ei palvota sen paremmin intialaisia
jumalia kuin esi-isiemme äijämäistä Ukko-Ylijumalaa. Kukin uskoo mihin uskoo, tai on uskomatta. Hyvä niin. 

Niin Janus, johon en konkreettisesti usko, oli muistaakseni roomalaisten jumala, oven jumala. Januksella on kasvot oven kummankin puolen. Usein, tai kaiketi aina, asioilla on vähintään kaksi puolta.  Janus on yksi esimerkki
siitä, kuinka mytologiat voivat uskonnollisista sisällöistä riisuttuina kuvittaa mielenkiintoisella tavalla ihmisen ristiriitaista taivallusta maan päällä.

Veikko Tarvainen
(Äijä) Joogaohjaaja

Viimeksi päivitetty ( 10.10.2010 )
 
< Edellinen   Seuraava >
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB